Noi istorii ale muzicilor românești

Event: Dezbatere

Location: Zoom

25 februarie 2021, 17.00 – 19.00

Dezbatere pe marginea recentei publicații:

Noi istorii ale muzicilor românești (Vol I, II, Editura Muzicală, București, 2020)

Coordonatori: Valentina Sandu-Dediu și Nicolae Gheorghiță

 

Moderator:
Patrick ZUK, Profesor, Durham University

Invitat:
Adrian IORGULESCU, Compozitor, Președintele Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România

Participanți:
Valentina SANDU-DEDIU, Rector, Colegiul Noua Europă, Profesor, Universitatea Națională de Muzică, București
Nicolae GHEORGHIȚĂ, Profesor, Universitatea Națională de Muzică, București
Costin MOISIL, Conferențiar, Universitatea Națională de Muzică, București
Haiganuș PREDA-SCHIMEK, muzicolog, Viena
Florinela POPA, Conferențiar, Universitatea Națională de Muzică, București
Vlad VĂIDEAN, Doctorand, Universitatea Națională de Muzică, București
Corina-Antigona RĂDULESCU, Profesor, Universitatea Națională de Muzică, București
Alice TACU, Muzicolog, München
Mihai COSMA, Profesor, Universitatea Națională de Muzică, București
Irina BOGA, Conferențiar, Universitatea Națională de Muzică, București
Speranța RĂDULESCU, Profesor, Universitatea Națională de Muzică, București
Alex VASILIU, Jurnalist, Profesor Asociat, Universitatea Națională de Arte George Enescu, Iași
Andrei TUDOR, Lector, Universitatea Națională de Muzică, București
Dan DEDIU, Profesor, Universitatea Națională de Muzică, București

Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/83091028305?pwd=UHE3a1RZbkkzRUtOMUpjY2t0dml1dz09

Meeting ID: 830 9102 8305
Passcode: 205679

Click pe imagine pentru a vizualiza în mărime completă. 

 

 

De ce noi istorii ale muzicilor românești? Pentru că intenția coordonatorilor a fost de a revizita vechile istorii și de a propune o perspectivă proaspătă, modernă, cu uneltele muzicologiei actuale asupra muzicilor balcanice și transilvănene, folclorice și militare, bizantine și culte, de jazz și de divertisment. Principala noutate se găsește în tonul discursului, conceptele adoptate și bibliografia care integrează muzicile românești în lume, precum și lumea (cu mentalitățile ei) în muzicile românești.

Primul volum, De la vechi manuscrise până la perioada modernă a muzicii românești, se concentrează mai ales pe muzicile secolelor XVIII-XIX, și se încheie cu figura emblematică a lui George Enescu. Despre Enescu va fi vorba adesea, firește, și în al doilea volum, Ideologii, instituții și direcții componistice în muzica românească din secolele XX-XXI. Perioada respectivă coincide cu existența UCMR, și marchează în general modernizarea și extinderea substanțială a compoziției românești profesioniste și a vieții muzicale (a instituțiilor). Cititorul va putea alege tema preferată și are incontestabila și inevitabila libertate de a citi doar părți, fragmente sau anumite studii. Dacă însă va parcurge întreg volumul, cu toate contribuțiile care relevă diversitatea de opinii ale autorilor, va descoperi, fără un exagerat efort de detectiv, câteva leitmotive care străbat majoritatea acestor studii.

Acest eveniment este organizat în cadrul Grupului de Cercetare în Muzicologie, Naționalismul și efectele sale în muzica din Centrul și Răsăritul Europei începând cu a doua jumătate a secolului al XIX-lea