De la Schönberg la Thomas Mann. Sunetul literaturii cu ecou dodecafonic

Event: Dialog & Concert

Location: NEC conference room

8 decembrie 2025, 19.00-21.00

Thomas Mann – 150 de ani

Participă:
Ioana PÂRVULESCU (scriitoare) și Valentina SANDU-DEDIU (muzicolog)
împreună cu cvartetul Arsis (RO):
Mihaela MITROFAN – vioară
Andreea NISTOR – vioară
Mihai TODORAN – violă
Valentin SIMION – violoncel
Invitată: Daria BÂRZU – soprană

Într-un format special de concert, muzicienii cvartetului Arsis, alături de scriitoarea Ioana Pârvulescu și de muzicologul Valentina Sandu-Dediu, vor porni într-o călătorie sonoră și intelectuală prin opera lui Arnold Schönberg – punând un accent deosebit pe Cvartetul de coarde nr. 2 op. 10. După un workshop intensiv cu violoncelistul Matthias Diener (Minguet Quartett), publicul va asista la un dialog urmat de un concert, în care limba sonoră revoluționară a lui Schönberg va fi plasată în contextul istoriei culturale și intelectuale a secolului 20, în special în dialog cu Thomas Mann, ale cărui lucrări literare conțin numeroase referințe muzicale. Cum sună literatura? Cum răsună dodecafonia lui Schönberg în gândirea lui Thomas Mann? Și ce semnificație are această muzică astăzi? Aceste întrebări vor fi abordate în cadrul evenimentului – prin muzică, reflecție și schimb de idei.

Ioana PÂRVULESCU predă literatura română modernă la Facultatea de Litere din București. A fost timp de 18 ani redactor la România literară, unde a scris săptămânal. La Editura Humanitas a inițiat și coordonat colecția „Cartea de pe noptieră”. În 2013 a obținut Premiul Uniunii Europene pentru literatură.

Scrieri: Lenevind într-un ochi (1990), Alfabetul doamnelor (1999), Prejudecăți literare (1999), Întoarcere în Bucureștiul interbelic (2003, reed. 2007, 2018), În intimitatea secolului 19 (2005, reed. 2007, 2013), În Țara Miticilor (2007, reed. 2008), Întoarcere în secolul 21 (2009, reed. 2018), Viața începe vineri (2009, reed. 2013, 2018), Cartea întrebărilor (2010), Lumea ca ziar. A patra putere: Caragiale (2011), Viitorul începe luni (2012), Cum continuă povestea (2014), Inocenții (2016).

Traduceri: Angelus Silesius, Călătorul heruvimic / Cherubinischer Wandersmann (ediție bilingvă 1999 și 2007), Maurice Nadeau, Să fie binecuvântați (2002), Laurent Seksik, Consultația (2007), Rainer Maria Rilke, Îngerul păzitor (2007), Milan Kundera, Sărbătoarea neînsemnătății (2014).

Antologii: De ce te iubesc. Paradoxurile iubirii în poezia lumii (2006), Intelectuali la cratiță. Amintiri culinare și 50 de rețete (2012), Și eu am trăit în comunism (2015, reed. 2018).

*

Valentina SANDU-DEDIU a absolvit în 1990 Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, secţia muzicologie și este cadru didactic în UNMB din 1993. S-a perfecţionat în Austria cu o bursă a Fundaţiei Alban Berg (1991), în Germania la Wissenschaftskolleg zu Berlin (2000), în România datorită celor două burse de la New Europe College (în 1996-97 şi în 2008). A obţinut titlul de doctor în muzică în 1995. Din 2014 este Rector al Institutului de Studii Avansate New Europe College. Laureată cu Premiul Academiei Române (1997), Premii ale Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (1998, 2010, 2014, 2017, 2020), ale Fundaţiei Ernst von Siemens, München (1998, 2000, 2004), Sandu-Dediu a fost distinsă în 2008 cu Premiul Academiei de Ştiinţe Berlin-Brandenburg, acordat de Peregrinus-Stiftung.

A publicat studii și articole în România, Polonia, Serbia, Ungaria, Germania, SUA, Marea Britanie, Franța, și a realizat serii de emisiuni la Radio România Muzical. De asemenea, semnează volume de muzicologie apărute la Editura Muzicală, Editura Didactică şi Pedagogică, Humanitas – Bucureşti şi la PFAU – Saarbrücken, cu accent pus pe muzica românească postbelică, pe stilistică și retorică muzicală. În 2010 a fondat revista de muzicologie a UNMB, Musicology Today. În calitate de pianistă, a înregistrat CD-uri împreună cu Ray Jackendoff (Albany-Boston), cu Dan Dediu şi Ionuţ Ştefănescu (Cavalli Records şi Neos), cu Aurelian-Octav Popa, Irina Mureșanu (Metier – SUA), Diana Moș.

Evenimentul este organizat în colaborare cu Institutul Goethe din București și Universitatea Națională de Muzică București.